U heeft het recht op inzage en afschrift van uw gegevens (voor zover de
privacy van een ander daardoor niet wordt geschaad). U heeft het recht op
correctie, aanvulling, of verwijdering van gegevens indien dat nodig mocht zijn.
Het verwijderen van gegevens kan alleen als de betreende gegevens voor een
ander niet van aanmerkelijk belang zijn en de gegevens niet op grond van een
wettelijke regeling bewaard moeten blijven.
• De Wet Geneeskundige Overeenkomst (WBGO) beschouwt iedereen als
meerderjarig vanaf 16 jaar. Informatie kan en mag zonder toestemming
vanaf 16 jarige leeftijd niet gedeeld worden met de ouders (in bijzondere
omstandigheden kan dit ook gelden voor leeftijden jonger dan 16 jaar).
Jongeren vanaf 16 jaar die inzage/afschrift van hun medisch dossier
willen, moeten de aanvraag zelf indienen.
• Indien informatie uit het dossier van een overleden patiënt wordt
opgevraagd, is het verstrekken van de medische gegevens alleen
toegestaan indien verondersteld kan worden dat de overledene hiertegen
geen bezwaar zou hebben gehad of er sprake is van zwaarwegende
belangen om de zwijgplicht van de zorgverlener te doorbreken.
Uw gegevens worden, indien noodzakelijk, ook soms zonder uw expliciete
toestemming, mondeling, schriftelijk of digitaal, uitgewisseld met andere
zorgverleners als dat noodzakelijk is (denk aan het sturen van een recept aan de
apotheek, het doorgeven van de nierfunctie en allergieën, contra-indicaties, of
intoleranties aan de apotheker, telefonisch overleg met de medisch specialist,
doorgegeven van gegevens aan de ambulance of ziekenhuis bij medische spoed).
De partij waarmee deze noodzakelijke informatie wordt uitgewisseld heeft
uiteraard ook een broepsgeheim en afgeleid verschoningsrecht.
Op grond van een wettelijk voorschrift kan de zwijgplicht van de zorgverlener
doorbroken worden wanneer gevreesd moet worden voor een ernstig gevaar voor
uw gezondheid of die van een derde.
Klachten en feedback
Wij werken in de zorg om al onze patienten te helpen en om voor ze klaar
te staan, in tijde van gezondheid, ziekte en ongeval. Wij spannen ons elke dag in
om u goed en tijdig te helpen. Wij streven naar kwalitatief hoogwaardige, tijdige
en veilige patientenzorg. De zorg is mensenwerk en waar mensen werken zullen
ook fouten worden gemaakt. Ondanks al onze goede intenties en inspanningen
kan het dus zijn er toch soms iets misgaat.
Wij staan open voor het bespreken van uw ervaringen. Wanneer u niet
tevreden bent over een medewerker of over de gang van zaken in onze praktijk,
dan stellen wij het op prijs dat u dat rechtstreeks en tijdig met ons bespreekt.
We zullen ons inspannen om uw klacht te horen, te begrijpen, en te verhelpen.
Wij willen leren van klachten en ongewenste gebeurtenissen om de zorg aan u
en aan al onze patienten te verbeteren zodat we vergelijkbare ongewenste
gebeurtenissen in de toekomst kunnen voorkomen. Daarnaast is het ook
belangrijk om te weten wat het met u doet. Wanneer we op de hoogte zijn van de
onvrede, dan kunnen wij het proberen op te lossen.
Wilt u een klacht indienen of feedback geven? Het beste maakt u afspraak
om uw klacht of feedback te bespreken, dat mag desgewenst ook telefonisch of