WELKOM
Op dinsdag 14 november zijn wij in de middag niet
bereikbaar. Voor spoed belt u dan met de huisartsenpost. Op
deze middag viert de HuisartsenCooperatie West-Brabant
(HCWB) haar 15 jarig bestaan.
N.B.(!): in verband met de hoge zorgvraag kunt u
niet altijd op dezelfde dag terecht.
Verricht a.u.b. een zelftest op COVID-19 indien u
luchtwegklachten heeft en naar de praktijk toekomt - en overleg
telefonisch indien u COVID-19 blijkt te hebben. Er zijn nl. nog
steeds veel kwetsbare mensen die niet tegen COVID-19
gevaccineerd kunnen worden en een verhoogd risico lopen op
overlijden daardoor. Dank voor uw begrip
Openingstijden
Wij zijn geopend op maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 17:00,
uitgezonderd feestdagen en andere bijzondere dagen.
In het geval van overduidelijke levensbedreigende spoed belt u
eerst met 112. Bij alle overige spoed belt u met
0164 - 271 000 en druk daarna op de 1, of, indien de praktijk gesloten is, met
de huisartsenpost (Boerhaavelaan 1, 4624 VT Bergen op Zoom) op 0164 - 273
855 (Klik hier voor de locatie van de huisartsenpost).
IN VERBAND MET DE HOGE ZORGVRAAG ZIJN DE WACHTTIJDEN
LANGER DAN NORMAAL. Er zijn regelmatig geen open plekken op het
spreekuur, ook de wachttijden aan de telefoon zijn langer. In verband met
de wachttijden verzoeken wij u zoveel als mogelijk gebruik te maken van
mijngezondheid.net en/of de MGN-app. Raadpleeg ook thuisarts.nl en de moet-
ik-naar-de-dokter-app.
Huisartsenpraktijk De Lage Meren (KvK 63573121)
Ampèrestraat 2c, 4622 RE Bergen op Zoom
Telefoon: 0164-271000
Email: hapdlm@ezorg.nl
Meld u aan voor mijngezondheid.net en LSP
Spoednummer
0164-271000
toets 1
bekijk deze webpagina als .pdf
toon inhoudsopgave | verberg inhoudsopgave
Laatste update: wo 08-11-2023
HEEFT U NIEUWE LUCHTWEGKLACHTEN OF BENT U GRIEPERIG?
Indien u nieuwe luchtwegklachten heeft of grieperig bent en hiervoor geen
zorg nodig heeft, maar wel een afspraak wilt maken op het spreekuur voor
iets anders, dan vragen wij u vriendelijk om pas na het opklaren van de
klachten de afspraak te maken. Wij zien nl. veel patiënten met een zwakke
gezondheid, die mogelijk ook niet gevaccineerd zijn tegen
COVID/pneumococcen/inuenza. Wij wensen deze patiënten niet via de
praktijk bloot te stellen aan COVID/pneumococcen/inuenza. Dank voor uw
begrip en uw medewerking.
Wilt u een vraag stellen (e-consult), een herhaalrecept aanvragen,
een uitslag inzien, of een afspraak inplannen op het spreekuur. Doe dat
zoveel mogelijk via mijngezondheid.net en de MGN-app. E-consulten
proberen we zo snel mogelijk te beantwoorden, in de regel binnen 2
werkdagen.
Bij ziekte, personeelschaarste, of bij een overweldigende zorgvraag
kan het zijn dat wij ons noodgedwongen moeten aanpassen. We kunnen
bijvoorbeeld dan alleen bereikbaar zijn voor spoed, of een andere
huisartsenpraktijk neemt dan waar (alleen voor zeer urgente spoed).
Afhankelijk van de situatie kan dan reeds geplande zorg wel of niet
doorgaan. Wij hopen samen met u dat zulke uitzonderingssituaties niet al te
vaak gaan plaatshebben.
Om u beter van dienst te kunnen zijn, zijn wij tussen 10:00 en
11:00, tussen 12:00 en 13:00, en tussen 14:30 en 15:30, telefonisch
alléén bereikbaar voor spoedgevallen. Indien u nog geen gebruikt maakt van
mijngezondheid.net en/of de MGN-app, dan belt u het beste tussen 08:00 en
10:00 om een afspraak te maken voor dezelfde dag.
Buiten onze openingstijden kunt u voor dringende zaken contact
opnemen met de Huisartsenpost West-Brabant, locatie Bergen op Zoom
(Boerhaavelaan 1, 4624 VT Bergen op Zoom), op telefoonnummer 0164 -
273 855. De huisartsenpost werkt op telefonische afspraak. Houdt bij het
maken van een afspraak uw verzekeringsgegevens en BSN-nummer bij de
hand. Belt u voor iemand anders? Zorgt u dat u dan naam, geboortedatum, en
adres ook bij de hand heeft.
Geen nieuwe patienten
Kijk op: www.huisartszoeken.nl.
De praktijk neemt op dit moment g éé n nieuwe patiënten aan. Thans is
nog onduidelijk hoe lang dit zo blijft. Er is een regiobreed probleem met
aannemen van nieuwe patiënten (zie o.a. het artikel van BNDeStem, het artikel
van follow-the-money, en https://www.helpdehuisartsverzuipt.nl/).
Opvragen uitslagen
Wilt u uitslagen opvragen? Raadpleeg dan a.u.b. mijngezondheid.net
en/of de MGN-app. Indien u deze nog niet beschikbaar heeft kunt u bellen op
werkdagen tussen 13:00 en 14:00 voor het opvragen van uitslagen. Houdt er
rekening mee dat sommige uitslagen pas na 3 tot 5 dagen binnen zijn. Sommige
uitslagen kunnen tot 3 weken duren.
Herhaalrecepten
Thans kunt u om herhaalrecepten verzoeken via mijngezondheid.net en
de MGN-app.
Vanaf 1 januari 2023 zijn de BENU Apotheken gestopt met hun
telefonische herhaallijn. BENU vraagt u voortaan voor het aanvragen van
herhaalmedicatie voor chronische ziekten, het verzoek naar uw eigen apotheek
te mailen. Digibeten kunnen het beste naar hun eigen apotheek bellen.
Email / Ezorg / KPN Zorgmessenger / Zorgmail
Voor info over email-verkeer, zie deze link. N.B. het info@-adres is NIET(!)
voor medische informatie. Stel medisch inhoudelijke vragen a.u.b. zoveel
mogelijk via mijngezondheid.net en/of de MGN-app.
Uw eigen dossier inzien (MGN) en dossier beschikbaar bij
spoedzorg (LSP)
Meer informatie over MijnGezondheid.Net en LSP vindt u hier.
COVID en COVID-maatregelen
De huidige maatregelen vindt u hier. Voor zorgmedewerkers gelden
daarnaast de volgende regels.
Indien u nieuwe luchtwegklachten heeft of grieperig bent en hiervoor geen
acute zorg nodig heeft, maar wel een afspraak wilt maken voor iets anders, dan
vragen wij u vriendelijk om pas na het opklaren van de klachten de afspraak te
maken. Wij zien nl. veel patiënten met een zwakke gezondheid, die mogelijk ook
niet gevaccineerd zijn tegen COVID. Wij wensen deze patiënten niet via de
praktijk bloot te stellen aan COVID. Dank voor uw begrip en uw medewerking.
De COVID-19 vaccinatie blijft beschikbaar voor personen die nog geen
basisserie of herhaalprik (vanaf 19 september 2022) hebben ontvangen. Er
worden géén uitnodigingen meer verstuurd vanuit het RIVM. Voor sommige
patiënten met een medisch hoog risico (immuungecompromitteerde patiënten)
kan een extra herhaalprik geïndiceerd zijn. Dit betreft maatwerk op indicatie
van de behandelend specialist. Lees verder op website RIVM...
Informatie over gedrag, welzijn en vertrouwen tijdens de COVID-19
pandemie vindt u hier.
09-06-2023, bericht van het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik
inzake post-COVID klachten: "In Nederland is een speciale versie van de
Ziektelastmeter verschenen voor post-COVID-patiënten. Met deze meter kunnen
patiënten meer inzicht en grip krijgen op hun lichamelijke en psychische
klachten. Ook wordt het verloop van de klachten duidelijk. Het overzicht
kunnen ze gebruiken bij hun contacten met behandelaars."
Spreekuur volgens afspraak
Om de zorg voor u en uw medepatiënten goed & tijdig te kunnen
organiseren werken wij met spreekuren. Voor het spreekuur moet u vooraf altijd
een afspraak maken. Als u belt zal de praktijkassistent u vragen stellen over
wat er aan de hand is, en vervolgens zal de praktijkassistent aanvullende
vragen stellen om duidelijk te krijgen wanneer, waar, en door wie u gezien moet
worden. Daarvoor zijn de praktijkassistenten opgeleid. Sommige problemen
moeten eerder gezien worden terwijl andere zaken wat langer kunnen wachten.
Het kan zijn dat de praktijkassistent u eerst van advies voorziet, u uitnodigt op
het spreekuur van de praktijkassistent of praktijkondersteuner, voor u een
overleg inplant bij de arts, een telefonisch terugbelverzoek maakt bij de arts, of
zelfstandig besluit om met spoed een arts of een ambulance naar u toe te
sturen. De praktijkassistent is (net zoals de huisarts) verplicht om vertrouwelijk
met uw informatie om te gaan, heeft een beroepsgeheim en een afgeleid
verschoningsrecht.
Wanneer bellen? Het beste belt u tussen 08:00 en 10:00 om een afspraak
te maken voor dezelfde dag. Duurt het lang voordat u de praktijkassistent aan
de lijn krijgt? Dan is daar een goede reden voor. Wij verzoeken u om in
dergelijke gevallen aan de lijn te blijven of het op een ander moment nogmaals
te proberen. In dergelijke gevallen verzoeken wij u vriendelijk om niet op 1 te
drukken voor de spoedlijn (tenzij er natuurlijk wel sprake is van echte spoed) en
wij verzoeken u dan ook om niet naar de praktijk te komen om een afspraak te
maken.
Wij maken het liefste geen afspraken aan de balie. Dit is in verband met
het feit dat de assistente dezelfde vragen moet stellen als wanneer u zou bellen.
In verband met de bescherming van uw privacy willen we dat niet doen aan de
balie. Wij hopen op uw begrip hierin.
Op het spreekuur houden wij spoedplekken vrij voor spoed. De
praktijkassistente kan hier geen andere afspraken op inplannen. Zo garanderen
wij dat wij u kunnen zien in een spoedeisende situatie.
Het kan zijn dat de arts met spoed naar een patiënt moet gaan of dat deze
tussendoor op de praktijk gezien moet worden. Dit soort spoed komt gelukkig
niet al te vaak voor maar is helaas nooit te plannen. Het kan dus zijn dat uw
afspraak niet op het geplande tijdstip door kan gaan i.v.m. een spoedconsult of
een spoedhuisbezoek.
Wij doen ons uiterste best om u op uw geplande afspraaktijd ook
daadwerkelijk te zien. Maar er zijn tal van redenen waardoor dit niet kan
gebeuren. Soms loopt het spreekuur uit. Dat kan zijn omdat de apotheek of
medisch specialist de arts dringend moet spreken of juist andersom, er met
spoed iets voor een patiënt geregeld moet worden, omdat ingewikkelde
problematiek soms meer tijd kost. Om maar een aantal redenen te noemen. Wij
hopen op uw begrip.
In de loop van 2023 wordt de mogelijkheid opengezet om via een
beveiligde portal zelf afspraken in te plannen op het spreekuur (via internet).
Deze mogelijkheid zal er zijn voor niet-dringende zaken. In alle andere gevallen
belt u met de praktijkassistent voor het maken van een afspraak. Ook de
mogelijkheid voor e-consulten komt dan open te staan. Wij hopen dat hierdoor
de druk op de praktijkassistenten zal afnemen.
Spreekuur- en praktijkondersteuning
De praktijkassistent maakt niet alleen afspraken voor het spreekuur. De
praktijkassistent weet vaak antwoord op veel praktische vragen, bijvoorbeeld
over verwijzingen en bepaalde medicatie. Bij de praktijkassistent kunt u o.a.
terecht voor: herhaalrecepten, het meten van de bloeddruk, aanstippen van
wratten, verbinden en verzorgen van wonden, oorsmeer verwijderen uit de
gehoorgangen ("oren uitspuiten"), hechtingen verwijderen, plaatsen van
vaccinaties, urine onderzoek (inleveren voor 11.00), bloedsuikercontrole, een
Hb-controle (d.w.z. een test op "bloedarmoede"), uitstrijkjes (in het kader van
het bevolkingsonderzoek), verstrekken van informatiefolders, verstrekken van
informatie over sexuele gezondheid cq. het testen op SOAs, etc.. De
praktijkassistent heeft regelmatig een eigen spreekuur om deze zaken te
verrichten.
Naast de praktijkassistenten zijn er ook praktijkondersteuners. (de "POH"
= praktijkondersteuner huisartsenzorg). Praktijkondersteuners zijn er voor
patiënten met chronische ziekten zoals hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en
de preventie ervan ("CVRM"), suikerziekte ("diabetes mellitus"), en
longaandoeningen (asthma, COPD). Praktijkondersteuners zijn opgeleid om
protocollaire zorg te leveren onder supervisie van de huisarts.
Een ander type praktijkondersteuner is de POH-GGZ, deze werkt ook in
de praktijk. Een praktijkondersteuner vanuit de GGZ kunt u het wellicht beste
omschrijven als een soort van psycholoog. De POH-GGZ kan coachend te werk
gaan en kan samen met de huisarts (en met een op afstand te consulteren
psychiater) ondersteunen bij veel geestelijke problematiek en ook behandelen.
De toegang is laagdrempelig, gesprekken zijn op de praktijk locatie, er zijn vaak
korte(re) wachttijden, en is beschikbaar zonder extra kosten. De POH-GGZ kan
doorverwijzen indien dit nodig is.
Enkele versus dubbele afspraken
Een normale afspraak duurt 10 minuten. Wij plannen echter voor 15
minuten in, om de spreekuuruitlooptijden beheersbaar te houden. Zo veel als
mogelijk van wat er besproken wordt moet nl. ook in het dossier opgenomen
worden. Soms moeten verwijsbrieven worden gemaakt, medicatie
voorgeschreven, overleg gepleegd met een specialist of met de apotheker. Soms
is de vraag aan de arts heel simpel, maar het antwoord helaas niet. 10 minuten
is vaak afdoende voor 1 probleem. Heeft u meerdere problemen om te
bespreken? Of heeft u 1 probleem, maar is het wel een erg complex probleem?
Dan kunt u in samenspraak met de assistent een dubbele afspraak inplannen
(indien beschikbaar). Heeft u veel problemen om te bespreken, dan maakt u het
liefste meerdere afspraken op verschillende dagen. Wij willen nl. elk probleem
alle aandacht geven en serieus onderzoeken.
Huisbezoek ("Visite")
Indien u voor een afspraak naar de praktijk kunt komen, dan is dat
wenselijk. Op de praktijklocatie zijn de mogelijkheden voor onderzoek en
behandeling in de regel veel beter dan thuis, en is er mogelijkheid tot extra
onderzoek indien dat nodig is. Daarnaast is het ook veel eciënter werken
omdat er voor de arts geen reistijd benodigd is.
Wanneer het echter niet mogelijk is om zelf naar de praktijk te komen,
dan kan de huisarts u ook thuis bezoeken. Bijvoorbeeld omdat u te ziek bent
om naar de praktijk te komen. De assistente beoordeelt, eventueel samen met
de huisarts, of een huisbezoek afgelegd wordt.
Het liefste vraagt u een visite voor dezelfde dag zo vroeg mogelijk aan,
bijvoorbeeld vóór 10:00, zodat wij onze planning kunnen aanpassen en zo nodig
patiënten kunnen afbellen of hun afspraak kunnen verplaatsen om de visite
mogelijk te maken.
Het huisbezoek is uiteraard niet bedoeld voor mensen die naar het gewone
spreekuur kunnen gaan maar geen vervoer hebben om daar te komen.
Te laat voor de afspraak en niet verschijnen zonder tijdig bericht
Soms kan het zijn dat u denkt uw afspraaktijd te kunnen gaan halen,
maar dat om tal van mogelijke redenen het toch zo is dat u te laat op de
praktijk bent. Afhankelijk van hoe lang u te laat bent, de impact op het
spreekuur, en de aard van de problematiek, kan het zijn dat de afspraak dan
alsnog wel door kan gaan, of juist niet door kan gaan. Wij hopen op uw begrip.
Let bij het maken van de afspraak ook op het tijdstip en noteer deze voor
uzelf, is het kwart-VOOR-11(?) of is het kwart-OVER-11(?). Regelmatig komt
deze verwarring voor.
Indien u een afspraak met ons heeft gemaakt is het voor ons prettig als u
bij verhindering dit tijdig aan ons doorgeeft. Dan kunnen wij een andere patient
op dit tijdstip inplannen en helpen. Bij herhaaldelijk niet verschijnen zonder
tijdige berichtgeving hierover kan het zijn dat u een brief van ons ontvangt of
dat wij u kosten in rekening gaan brengen.
Agressie en geweld
Wij spannen ons dagelijks in om u goed en tijdig te helpen. Wij zullen
altijd ons inspannen om met u mee te denken. En ook wij snappen frustratie en
boosheid bij tegenslag of als de zaken anders lopen dan gewenst. Zorgverleners
krijgen echter steeds meer te maken met agressie, uitschelden, bedreiging,
geweld, en vandalisme. Bij onbetamelijk gedrag kan betrokkene van ons een
brief krijgen, de toegang tot de praktijk ontzegt, en bestaat de kans dat u bij
ons geen patiënt meer kan zijn. Bij ernstige agressie, bedreigingen, intimidatie,
uitscheldpartijen, geweld, etc., zullen wij ook aangifte bij de politie doen. Het
maakt hierin niet uit of u de uitingen non-verbaal, verbaal of schriftelijk doet,
en ook niet of dit op een directe of indirecte wijze wordt geuit, noch of dit op het
praktijkadres, of via email, telefoon, of beeldbellen plaatsvindt. Het maakt in
deze ook niet uit of e.e.a. gericht is tegen een praktijkmedewerker,
inhuurkracht, stagaire, of tegen een medepatiënt in de wachtkamer of de
postbode of labmedewerker die de praktijk bezoekt.
Stoppen met Roken ("SMR")
U rookt? En u wenst te stoppen met roken? En u heeft daar ook de
motivatie voor? Wij juichen dat toe, net als uw eventuele familieleden, uw
eventuele huisdieren, uw zorgverzekeraar, en uw portemonnee. De Zorggroep
HCWB, waar de praktijk bij aangesloten is, heeft een stoppen-met-roken
programma. U kan zich zo aanmelden zonder verwijzing (als u patiënt van ons
bent), klik hier voor de details.
Verklaringen, opvragen medische informatie, en (rijbewijs)keuringen
Regelmatig bereikt ons de vraag over het opmaken van verklaringen. Uw
huisarts mag géén verklaring geven over wat-u-wel-en-wat-u-niet-kan-of-mag
doen of waar-u-wel-of-waar-u-geen aanspraak op kan maken. Dit geldt ook voor
vragen die werkgerelateerd zijn, d.w.z. of u wel-of-juist-niet in staat bent om te
werken. Dit geldt ook voor u indien u in België werkt waar de geneesheer wel
zulke verklaringen opmaakt (in dit geval moet u naar een Belgische arts of naar
een (Nederlandse) bedrijfsarts).
Is er medische informatie nodig? Dan loopt dat meestal via een medisch
adviseur, die bij de huisarts of specialist informatie kan opvragen, nadat u deze
persoon schriftelijk toestemming daarover heeft gegeven. Als dit speelt, dan kan
de huisarts, met uw toestemming dus, op gerichte medische vragen feitelijke
medische informatie verschaen zonder daarbij een oordeel te geven.
Soms moet er voor het CBR een formulier worden ingevuld. Er zijn hier
twee soorten van. De eerste is een "aantekening arts" waar de arts feitelijke
informatie opschrijft over een medische bijzonderheid. De "aantekening arts" is
geen keuring, en uw eigen huisarts kan dit soms invullen. Daarnaast zijn er
formulieren waar het gaat over het verrichten van een keuring. Of het is een
formulier wat door een (keurend) medisch specialist moet worden ingevuld. Als
het over dit laatste gaat dan kan de eigen huisarts u hierbij niét helpen. Let op:
soms niet direct duidelijk of het om een aanteking arts gaat of om een keuring.
In de meeste van dergelijke gevallen betreft het een keuring. Wij doen in geen
enkel geval keuringen voor eigen patiënten.
Meer informatie over medische verklaringen vindt u op de website van de
KNMG.
Heeft u vragen over verklaringen, opvragen medische informatie, of
(rijbewijs)keuringen, vraag het de assistente.
Medewerkers
In onze praktijk werken:
Dhr. J.H.H.C. van der Meijs, praktijkhoudend huisarts, BIG.no.
89908670001. Spreekuur op dinsdag, woensdag, en vrijdag. U kunt
hem (uiteraard) ook op maandag en donderdag tegenkomen en op de
huisartsenpost.
Dhr. J.R. Joseph, waarnemend huisarts/ZZP, BIG.no. 69913265001.
Regelmatig aanwezig op maandag, dinsdag, en/of donderdag.
Mw. M.J. Janssen - de Vries, waarnemend huisarts/ZZP, BIG.no.
59920807601. Regelmatig aanwezig op maandag.
Mw. S. Schreuder, waarnemend huisarts/ZZP, BIG.no. 69066777101.
Incidentele waarnemer.
Dhr. M.S. Martis, waarnemend huidarts/ZZP, BIG.no. 19920840201.
Incidentele waarnemer.
Mw. W. Frishert, praktijkmanager (vanuit de HCWB).
Vaste praktijkassistenten:
Karien - Assistente en Spreekuurondersteuner Huisartsenzorg.
Aline - Assistente en Spreekuurondersteuner Huisartsenzorg.
Kaylina - Assistente.
Astrid - Assistente-in-opleiding.
Naast deze vaste praktijkassistenten werken er regelmatig
inhuurassistenten.
Praktijkondersteuners:
Erna - POH-S. Aanwezig: dinsdag, woensdag, en vrijdag.
Elvira - POH-S. Aanwezig: dinsdag.
Marlon - POH-GGZ. Aanwezig: maandag, woensdag, en donderdag.
Contactgegevens
U bent zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van wijzigingen in
woonadres en contactgegevens zoals telefoonnummers en emailadres. De
praktijk is niet aansprakelijk voor fouten in de postbezorging.
Informatie over gezondheid, ziekte, en medicatie
Zie deze link.
Inschrijven als nieuwe patiënt / wisselen van huisarts
De praktijk neemt op dit moment géén nieuwe patiënten aan. Thans is
nog onduidelijk hoe lang dit zo blijft. Er is een regiobreed probleem met
aannemen van nieuwe patiënten (zie o.a. het artikel van BNDeStem, het artikel
van follow-the-money, en https://www.helpdehuisartsverzuipt.nl/). Kijk ook op
www.huisartszoeken.nl.
Wilt u naar een andere huisartsenpraktijk of wilt u naar ons? Dan is het
raadzaam om eerst zeker te zijn van acceptatie/inschrijven voordat u opzegt,
anders bestaat de kans dat u zonder huisarts komt te zitten.
Uw medische dossier gaat het liefste in zijn geheel over van de oude naar
de nieuwe huisarts, dat kan in de regel tegenwoordig digitaal. Mocht het niet
digitaal kunnen dan wordt het dossier door de oude huisarts aangetekend
opgestuurd naar de nieuwe huisarts.
Verwerking en opslag persoons- en medische gegevens en inzage in of
afschrift van uw medisch dossier
In onze huisartspraktijk worden diverse persoons- en medische gegevens
van u verwerkt en opgeslagen. Dit is noodzakelijk om u medisch goed te
kunnen behandelen en is ook noodzakelijk voor het nancieel afhandelen van
de behandeling. Daarnaast kan verwerking noodzakelijk zijn voor de bestrijding
van ernstig gevaar voor uw gezondheid of ter voldoening aan een wettelijke
verplichting (bijvoorbeeld het verplicht melden van een besmettelijke ziekte op
grond van de Wet Publieke Gezondheid). Er vindt geen verwerking plaats voor
andere doeleinden. Naast algemene wettelijke bepalingen (de AVG/GDPR)
gelden er ook specieke regels voor de privacy in de gezondheidszorg vanuit de
WGBO.
Alle medewerkers van de praktijk zijn verplicht tot geheimhouding,
hebben een wettelijk broepsgeheim en een afgeleid verschoningsrecht.
Voor medische gegevens is de bewaartermijn 15 jaar (vanaf de laatste
behandeling), tenzij langer bewaren noodzakelijk is, bijvoorbeeld voor de
gezondheid van uzelf of van uw kinderen.
U heeft het recht op inzage en afschrift van uw gegevens, voor zover de
privacy van een ander daardoor niet wordt geschaad; wist u dat u tegenwoordig
heel makkelijk uw dossier kunt inzien via MijnGezondheid.net en de
MedGemak-app?
U heeft het recht op correctie, aanvulling, of verwijdering van gegevens
indien dat nodig mocht zijn. Het verwijderen van gegevens kan alleen als de
betreende gegevens voor een ander niet van aanmerkelijk belang zijn en de
gegevens niet op grond van een wettelijke regeling bewaard moeten blijven.
De Wet Geneeskundige Overeenkomst (WBGO) beschouwt iedereen als
meerderjarig vanaf 16 jaar. Informatie kan en mag zonder toestemming
vanaf 16 jarige leeftijd niet gedeeld worden met de ouders (in bijzondere
omstandigheden kan dit ook gelden voor leeftijden jonger dan 16 jaar).
Jongeren vanaf 16 jaar die inzage/afschrift van hun medisch dossier
willen, moeten de aanvraag zelf indienen.
Indien informatie uit het dossier van een overleden patiënt wordt
opgevraagd, is het verstrekken van de medische gegevens alleen
toegestaan indien verondersteld kan worden dat de overledene hiertegen
geen bezwaar zou hebben gehad of er sprake is van zwaarwegende
belangen om de zwijgplicht van de zorgverlener te doorbreken.
Uw gegevens worden, indien noodzakelijk, ook soms zonder uw expliciete
toestemming, mondeling, schriftelijk of digitaal, uitgewisseld met andere
zorgverleners als dat noodzakelijk is (denk aan het sturen van een recept aan de
apotheek, het doorgeven van de nierfunctie en allergieën, contra-indicaties, of
intoleranties aan de apotheker, telefonisch overleg met de medisch specialist,
doorgegeven van gegevens aan de ambulance of ziekenhuis bij medische spoed).
De partij waarmee deze noodzakelijke informatie wordt uitgewisseld heeft
uiteraard ook een broepsgeheim en afgeleid verschoningsrecht.
Op grond van een wettelijk voorschrift kan de zwijgplicht van de zorgverlener
doorbroken worden wanneer gevreesd moet worden voor een ernstig gevaar voor
uw gezondheid of die van een derde.
Voor meer informatie kunt u kijken op https://www.knmg.nl/advies-
richtlijnen/knmg-publicaties/omgaan-met-medische-gegevens.
Klachten en feedback
Wij werken in de zorg om al onze patienten te helpen en om voor ze klaar
te staan, in tijde van gezondheid, ziekte en ongeval. Wij spannen ons elke dag in
om u goed en tijdig te helpen. Wij streven naar kwalitatief hoogwaardige, tijdige
en veilige patientenzorg. De zorg is mensenwerk en waar mensen werken zullen
ook fouten worden gemaakt. Ondanks al onze goede intenties en inspanningen
kan het dus zijn er toch soms iets misgaat.
Wij staan open voor het bespreken van uw ervaringen. Wanneer u niet
tevreden bent over een medewerker of over de gang van zaken in onze praktijk,
dan stellen wij het op prijs dat u dat rechtstreeks en tijdig met ons bespreekt.
We zullen ons inspannen om uw klacht te horen, te begrijpen, en te verhelpen.
Wij willen leren van klachten en ongewenste gebeurtenissen om de zorg aan u
en aan al onze patienten te verbeteren zodat we vergelijkbare ongewenste
gebeurtenissen in de toekomst kunnen voorkomen. Daarnaast is het ook
belangrijk om te weten wat het met u doet. Wanneer we op de hoogte zijn van de
onvrede, dan kunnen wij het proberen op te lossen.
Wilt u een klacht indienen of feedback geven? Het beste maakt u afspraak
om uw klacht of feedback te bespreken, dat mag desgewenst ook telefonisch of
middels een eigen geschreven brief. Daarnaast kunt u het klachtenformulier
invullen en inleveren of opsturen.
Vindt u het lastig om uw klacht te verwoorden of vindt u het lastig om het
formulier goed in te vullen? Bespreek het met de praktijkassistente of op de
praktijk. Dan zullen wij u daarbij proberen te helpen.
De wet bescherming persoonsgegevens/AVG is van toepassing. Uw
gegevens worden verwerkt om uw klacht in behandeling te nemen en voor
verbetering van de zorg. Wij zijn verplicht tot geheimhouding van alle gegevens
die u met ons deelt, dat geldt ook voor een klacht.
Wij streven ernaar om de klachtbehandeling binnen 6 weken na ontvangst
van uw klacht af te ronden. Wanneer meer tijd nodig is voor het goed
behandelen van uw klacht, dan nemen wij contact met u op.
U kunt u uw klacht ook bespreken met een onafhankelijke en onpartijdige
klachtenfunctionaris. Deze zoekt samen met u naar een oplossing van uw
klacht of probleem en kan proberen te bemiddelen. De klachtenfunctionaris
kiest geen partij en heeft daarom geen oordeel. Alles wat u de
klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk. Zie de website van SKGE
(www.skge.nl). De klachtenfunctionaris is ook te bereiken op telefoonnummer
088-0229190.
Wanneer uw klacht niet naar uw tevredenheid is afgehandeld, ook niet na
bemiddeling door een onafhankelijke klachtenfunctionaris, dan kunt u een
uitspraak over uw klacht vragen bij de geschilleninstantie huisartsenzorg.
Indien nodig helpen of ondersteunen wij u bij uw aanvraag. Deze onafhankelijke
commissie bestaat uit een voorzitter (jurist) en uit leden namens de patiënten
en uit leden namens de huisartsen. De commissie wordt bijgestaan door een
ambtelijk secretaris die ook jurist is. Meer informatie is te vinden op
www.skge.nl, www.patientenfederatie.nl, en www.rijksoverheid.nl.
Zijn er vragen of onduidelijkheden? Stel uw vragen aan de
praktijkassistente, of vraag naar de folder bij de praktijk.